baroko

Tuesday, August 29, 2006

spisy pedagogické :

po odchodu do vyhnanství – psal hlavně latinsky, o otázkách výchovy a vzdělání, chtěl reformu vyučování
– Velká didaktika (Didactica magna ) (1657) – zásady moderního vyučování a výchovy (pro všechny, v mateřském jazyce, důraz na praxi, názornost vyučování, postup od známého k neznámému, středem zájmu je žák),
– Informatorium školy mateřské (1630) – rady pro ma tky a chůvy na výchovu v předškolním věku – důraz na estetickou výchovu, citové vztahy
– Svět v obrazech (Orbis sensualium pictus ) – 1. obrázková učebnice na světě – latinsko-česko-maďarsko-německý obrázkový slovník – vzorem pro učebnice cizích jazyků,
– Brána jazyků otevřená – učebnice latiny, bohatě ilustrována,
– Škola hrou = Škola na jevišti (Schola ludus ) – divadelní hry nastudované žáky v latině, při předvádění na jevišti se žáci učili latině
o spisy pansofické (vševědné):
– Plán vševědy (1643)
o spisy náboženské :
– Kšaft umírající matky jednoty bratrské – alegorická forma závěti – zklamání nad výsledky vestfálského míru

I-Stavební