baroko

Tuesday, April 27, 2010

Hlavní literární díla světového baroka, osvícenství a klasicismu

Pořádek slov, aktuální členění větné

BAROKO - Itálie
Ludovico Ariosto - Zuřivý Roland - navazuje na Chansons de geste, směšnohrdinský epos
Torquato Tasso - Osvobozený Jeruzalém - nábožensko - hrdinský epos, námět - záchrana Božího hrobu před pohany

Španělsko
Pedro Calderon de la Barca - Život je sen, Soudce zalamejský, Lékař své cti - problém zodpovědnosti za činy

Anglie - Metafyzická škola - zabývají se nadsmyslnými věcmi, hlavní motiv - smrt, symbolika (John Donne – Komu zvoní hrana)
John Milton - Ztracený ráj - epos, hlavní téma - vyhnání z ráje, člověk byl vyhnán spravedlivě
Ráj znovu nabytý - navazuje na Ztracený ráj, konečné vítězství Krista před ďáblem

KLASICISMUS - 17. - 18. stol. začíná ve Francii
hlavní rysy: důraz na rozum, harmonii; ideál vyrovnanosti, symetrie, souladu, pravdy; člověk musí své zájmy podřídit celku; návrat k antice - propracovanost, pevný řád, pevné estetické normy; dělení literatury na nízkou (komedie, satira) a vysokou (tragédie, óda, epos); klasické drama navazuje na antiku (zásada 3 jednot)
projevení klasicismu - architektura - v užitém umění empír, pravidelnost, symetričnost, francouzský park, napodobuje antiku
výtvarné umění a hudba - přesný řád a kompozice
literatura - racionální zaměření, popisná, úvahová a satirická tvorba, uniformita literatury, literární salóny - diskuse o formě
Francie
Pierre Corneille - Cid - inspirace z Písně o Cidovi, hlavní hrdinka své vlastní zájmy podřizuje kolektivu
Jean Racine - Faidra - konflikt mezi citem a rozumem (zamilovala se do nevlastního syna)
Moliére - nadčasová témata, kritika lakoty, sobectví, hlouposti ..., jeho postavy se stávají literárními typy (Harpagon)
Tartuffe - vetře se do rodiny, kritika přetvářky a sobectví
Lakomec - hlavní postava - lichvář Harpagon, omezuje své okolí, zakazuje sňatek svému synovi, váží si jen peněz
Don Juan - Don Juan pohrdá autoritami, za své hříchy jde do pekla; komika - jeho sluha Sganarell
Misantrop - tragikomedie; hlavní postava Alcest se kvůli nešťastné lásce uzavře sám do sebe a nenávidí lidi
Zdravý nemocný - kritika měšťáckého sobectví a šarlatánských lékařů
commedia dell'arte - vznik v Itálii, typ lidového improvizovaného barokního dramatu, ustálené typy postav, založena na improvizaci, důležitost pohybu a mimiky - základ pro pantomimu
Itálie – Carlo Goldoni – Sluha dvou pánů, Poprask na laguně, Podobizna Harlekýnova
poezie - popisné, satirické a úvahové básnictví; óda, epigramy a bajky (Jean de la Fontaine)
próza - přesná formulace, žánry - maxima - pravidlo pro život, velmi stručná úvaha; aforismus - maxima s ironickým zabarvením

OSVÍCENSTVÍ – 18. stol., vznik ve Francii, hájí zájmy měšťanstva, filozofický směr - důraz na rozum, svoboda myšlení a přesvědčení, důležitost vědeckého bádání, proticírkevní, ideály demokracie z humanismu, renesance a antiky, základ pro Francouzskou revoluci, myšlenkouvý proud, není uměleckým směrem, důraz na rozum
Francie
Charles de Montesquieu - Perské listy - osvícenský román, zachycuje cestu Peršana do Evropy za vzděláním, kritika nedostatků Evropy
Voltaire - významný prozaik, dramatik, básník a filozof, kritik církve, despocie a negativních lidských vlastností, racionalista, vystupuje proti fanatismu, ale sám jako fanatik jedná, vystupuje proti církvi, tvrdí, že Bůh existuje – kdyby nebyl, museli bychom si ho vymyslet
Candide (neboli optimismus) - rozsáhlá filozofická povídka - není důležitý děj, ale filozofický názor
tzv. Encyklopedisté - Velká encyklopedie vědy, umění a řemesel - přispívali hlavně ateisté, shrnuje celé lidské vědění
D'Alambert – matematik, Diderot, d´Alembert
Denis Diderot -Jeptiška - fiktivní autobiografie, silně proticírkevní, hlavní hrdinka musí do kláštera, uprchne do bordelu, zabije se
Anglie
Daniel Defoe – Robinson Crusoe
Henry Fielding – Tom Jones
Jonathan Swift – Gulliverovy cesty – poměry v Anglii

SENTIMENTALISMUS (PREROMANTISMUS)
snaží se najít dokonalý svět, utíká do vzdálené minulosti a exotického prostředí, odmítá rozum, důraz na cit a prostý život, kult středověkých autorů, důraz na národní svébytnost, autoři se často stylizují do různých postav (často do barda - keltského pěvce)
Francie
Jean Jacques Rousseau - patřil mezi Encyklopedisty, nerovsnost mezi lidmi způsobuje soukromé vlastnictví
Emil (čili o výchově) - názory J.J.R. na výchovu dětí, podle něj jsou od přírody dobré, ale společnost je kazí
Francois René de Chateaubriand – Atala aneb láska dvou divochů na poušti
Abbé Prévost – Manon Lescaut
Německo
hnutí Sturm und Drang - skupina mladých umělců, odporovali dobovým ideálům, prosazovali svobodné vyjadřování národů
Johann Wolfgang Goethe - významný básník, prozaik, dramatik, vědec, snažil se o zachycení rozporů člověka ve složité době
Utrpení mladého Werthera - milostný román, fiktivní autobiografie, milostné vzplanutí a nemožnost jeho realizace
Ifigenie na Tauridě - drama, motiv Trójské války
Torquato Tasso - drama, konflikt mezi umělcem a společnost
Faust - veršovaná dramatická báseň, námětem je stará pověst o Faustovi, drama je zahájeno prologem - Bůh a
Mefistofeles se sázejí o Faustovu duši, zamyšlení, jestli je lidská duše cenná; Mef. se snaží připoutat Fausta ke
krásné Markétce, ale on touží i po poznání, Markétka umírá - Faust je nešťastný - Mef. mu dává nejkrásnější
ženu světa Helenu, ale Faust chce ještě vysušit a zúrodnit bažinu - Mef. prohrává, protože Faust není nikdy
spokojený, kdyby byl, tak by šel do pekla
Friedrich Schiller - Óda na radost
Panna Orleánská, Valdštejn - historické hry
Loupežníci - hraběcí syn, připraven intrikami o důvěru, stává se vůdcem loupežníků bojujících proti despocii
Vilém Tell

Labels:

I-Stavební