baroko

Sunday, December 02, 2007

pedagogická díla

obrátil pozornost k reformě školství a výchovy
jeho myšlenky ovlivnily soudobé i novodobé školství
tato díla ho proslavila  získal označení „učitel národů“
a) spisy teoretické
Velká didaktika
vyšla latinsky – Didactica magna
shrnul zde své názory na školství
v centru pozornosti je žák, ne učitel
výuka má být přirozená a nenásilná  pěstovat výchovu rozumovou i smyslovou
výuka má směřovat ke skutečným s praktickým potřebám života
vyučování má být názorné
přiměřené věku
má postupovat od jednoduchého ke složitějšímu
cizí jazyky se mají učit na základě mateřského
vzdělání má být dostupné každému (původ, postavení, majetek, pohlaví)
vyučování mí rozvíjet cit a vůli
má se pamatovat na hry a odpočinek (důraz na tělesnou výchovu)
výchovu rozdělil do 4 stupňů
škola mateřská
do 6 let
v rodině
od 7 – 12 let
měla by být povinná pro všechny
v obci
školy latinské
od 13 – 18 let
v každém větším městě
gymnázia
akademie, univerzity
od 19 – 24 let
v každé zemi

I-Stavební